güçlüklere karşı çıkmanın iki yolu vardır.biri kanunlara göre hareket etmek,öbürü ise zor kullanmak.bunlardan birincisi insanlara,ikincisi hayvanlara mahsustur.ama birinci metod çok daha etkisiz olduğundan,ikinciye başvurmak zorunda oluyor.bu yüzden bir hükümdar hem insana hem hayvana mahsus olan şeyleri iyi kullanmasını bilmeli.bir hükümdar hayvan tabiatını bilmek zorunda olduğuna göre,bunlardan hem aslanı,hem tilkiyi seçmelidir.çünkü aslan kendini tuzaktan koruyamaz,tilki ise kurtlara karşı kendini savunamaz.ihtiyatlı bir hükümdar sözünde durmakla zarar göreceği ve onun vaat yapmasına yol açan sebepler ortadan kalktığı zamanlar da dürüstlük yapamayacağı gibi,yapması da gerekmez.eğer bütün insanlar ıyı olsaydı benim söylediklerim iyi bir nasihat sayılmazdı,ama insanlar dürüst olmadıklarına,size verdikleri söz sadık kalmadıklarına göre sizde onlara sadık kalma ihtiyacında değilsiniz.ve bir hükümdar ahdinde vefa göstermeyişini izah için daima makul bir sebep bulur.ama insanlar o kadar basit,günlük ihtiyaçlarının o kadar esiridir ki,onlara aldatmak isteyen biri aldanmaya istekli istekli enayiler bulmakta hiç güçlük çekmez.böylece merhametli,dürüst,insancıl,dindar ve sağlam karakterli görünmek,böyle olmak iyi şeylerdir.ama insanın kafası öyle dengelenmelidir kibu vasıflara sahip olmamak gerektiği zaman hemen aksi istikamete nasıl değişmek gerektiğini bilmeli ve bunu yapabilmelisiniz.sizin nasıl göründüğünüzü herkes görür.ama nasıl olduğunuzu pek az kişi bilir.
Diğer Niccolo Machiavelli Sözleri ve Alıntıları
- Aşağıdaki ve mütevazı birisinin, prenslerin yönetimlerini tartışmaya ve kurallarını belirlemeye cüret etmesinin kendini beğenmişlik olarak addedilmesini istemem; çünkü nasıl manzara resmi yapanlar, dağların ve yüksek yerlerin yapısını gözlemlemek için ovada alçak bir konumda duruyor ve alçak yerlerin yapısını gözlemlemek için dağların tepesine çıkıyorlarsa, aynı şekilde, halkların yapısını iyi tanımak için prens olmak ve prenslerin yapısını iyi tanımak için de halktan birisi olmak gerekir.
- Ya insanların gönlünü hoş tutmalı ya da onları yok etmelidir; çünkü insanlar uğradıkları küçük zararların öcünü alırlar, ama büyük zararların öcünü alamazlar; bu yüzden, insana verilecek zarar, intikam korkusu olmayacak biçimde olmalıdır
- Başkasının güçlenmesinin nedeni olan kişi, kendi yıkımına yol açar; çünkü o güç, ya becerinin ya zor kullanmanın sonucudur ve güçlü hale gelmiş kişi için bu iki nitelik de kuşkuludur.
- halkların yapısı değişkendir ve onları bir şeye inandırmak kolaydır, adamı inancı sürdürmelerini sağlamak zordur; bu yüzden de, artık inanmadıklarında, zorla inandırabilecek bir düzenlemeye gidilmiş olması gerekir.
- İnsanlar kötülük bekledikleri kişiden iyilik gördüklerinde, iyilik edene daha çok gönül borcu duydukları için; halk, kendi desteğiyle prens yapmış olduklarından daha çok bağlanacaktır ona.
- "Hiçbir şey; kendi gücüne dayanmayan bir iktidarın ünü kadar zayıf ve değişken değildir. "
- Ordun güçlü olsa da yeni bir eyaleti ele geçirmek için oranın halkıyla iyi geçinmelisin.
- Topraklarında farklı dilin, âdetlerin ve yasaların olduğu bir devlet ele geçirildiğinde burada onları yenmek için hem iyi talihe hem de becerikliliğe ihtiyaç vardır. Bu gibi bir devleti ele geçirmenin en iyi ve en etkili yolu, prensin bizzat oraya gidip yerleşmesidir. Bu süre içinde sahip olduğu toprak daha güvenli ve sürekli olacaktır. Bu yönde Türkler de Yunanistan'a ilişkin öyle yaptı. Eğer yapmasalardı, buraya hakim olmak için alacakları önlemlerin tümü başarısız olur asla oraları ellerinde tutamazlardı.
- Savaştan asla kaçınılamayacağı için, savaştan kaçınacağım diye asla karışıklıklara katlanılmamalıdır; zira karışıklıklar ancak senin avantajına olmayacak şekilde ertelenebilir.
- çünkü her zaman iyi bir insan olmak isteyen kişi, iyi olmayan onca insan arasında kesinlikle yıkıma uğrayacaktır.